Thursday, April 29, 2010

က်ား,မ တန္းတူညီမွ်ဆုိတဲ့ စကား


ဗုဒၶမိန့္ခဲ့တဲ့ “ ငါဘုရားဟာ လမ္းညြန္သူ” ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ စကားေလးက နားလည္သလုိလုိနဲ့ တကယ္ေတာ့ နားလည္ဖုိ့အတြက္ ေနာက္ထပ္ မ်ားစြာ ေလ့လာရဦးမွာပါလားလုိ့ နားလည္မိလုိက္ျခင္းပါ။

ျမတ္ဗုဒၶဟာ လမ္းညြန္သူသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အျခားေသာ ဘုရားမ်ားလုိ ဖန္တီးရွင္မဟုတ္ပါ။ အျခားတစ္ဖက္မွာ ေတြးေခၚေျပာဆုိေနျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ လူသားေတြရဲ့ဘ၀ကုိ ရႈ့ျမင္ရာမွာလည္း လက္ေတြ့ဆန္ပါတယ္။ အထီး အမ အမ်ဳိးသားအမ်ဳိးသမီးဆိုျပီး ဒြန္တြဲေနတဲ့ ဒီလူေလာကမွာ က်ား,မ ဒါမွမဟုတ္ အမ်ဳိးသားအမ်ဳိးသမီး ခြဲ ျခားျပီး ရႈ့ျမင္ခဲ့သလား ဒါမွမဟုတ္ တန္းဖုိးခ်င္း တန္းတူထားခဲ့သလားဆုိတာပါ။ အဲဒီအထဲကမွ စာေရးသူဟာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအေပၚ ျမတ္ဗုဒၶဟာ ဘယ္လုိ ရႈ့ျမင္ထားသလဲ ဒါမွမဟုတ္ ဘယ္လုိလမ္းညြန္ထားပါသလဲ ဆုိတာ ကုိ စိတ္၀င္စားမိျခင္းပါ။

စာေရးသူ ဖတ္ခဲ့ဘူးတဲ့ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ ရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ စာေရးဆရာမ ဂ်ဴးေရးတဲ့ “ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ့ ဖြင့္ဟ၀န္ခံခ်က္”ဆုိတဲ့ စာအုပ္ပါ။ ဒီစာအုပ္ ေၾကာ္ျငာကတည္းက စိတ္၀င္ စားတာပါ။ ဘာေတြမ်ား ဖြင့္ဟ၀န္ခံမလဲ ဆုိတာကုိပါ။ အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္က အမ်ဳိးသမီးရဲ့ဘ၀ကုိ တင္ျပ ျခင္းဟာ လက္ေတြ့ဆန္လွေပမယ့္ ေလာကၾကီးကုိ လက္ေတြ့က်က် သိျမင္ထားတဲ့ ျမတ္ဗုဒၶကေကာ အမ်ဳိးသမီး ေတြအေပၚမွာ ဘယ္လုိ လက္ခံထားသလဲ ဆုိတာပါ။ ဒါေလးေတြနဲ့ စပ္ဆက္ျပီး ေလ့လာမိသေလာက္ ေျပာ ၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။

ဒါကုိ မေျပာခင္ စာေရးသူ ႏုိင္ငံေတာ္ပရိယတၱိသာသနာ့တကၠသုိလ္(ရန္ကုန္)မွာ ေနတုန္းက ဆရာၾကီးတစ္ ေယာက္ေျပာခဲ့ဘူးတာ သတိရမိတယ္။ ဆရာၾကီးက တကယ္ေတာ့ နာမည္ၾကီး စာေရးဆရာပါ။ တစ္ေန့ သူ့ေဆာင္းပါးမွာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ့ အတြင္းေရးတစ္ခုကုိ ေရးမိခဲ့တယ္။ အဲဒီေဆာင္းပါးထြက္ျပီးလုိ့ မၾကာခင္မွာပဲ ဆရာၾကီးထံကုိ အမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ့ ရန္ေတြ့တဲ့စာေတြ ေရာက္လာပါသတဲ့။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ဒီလုိပါ။ ဆရာၾကီးတစ္ေယာက္က “အေမမ်ားေန့”မွာ အေမနဲ့ပတ္သက္တဲ့ ဂုဏ္ေတြ၊ အေၾကာင္းအရာေတြ၊ ဘာသာေရး က်မ္းဂန္ကလာတာေတြ၊ အဆုိအမိန့္ေတြ စသျဖင့္ ေကာင္းႏုိးရာရာ ဆြဲထုတ္ျပီး ေဟာေျပာပြဲမွာ ေဟာေျပာခဲ့ပါတယ္။ ေဟာေျပာျပီးလုိ့ မၾကာခင္မွာ ပရိသတ္ထဲမွ မိခင္အရြယ္ အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္က “နားေထာင္လုိ့ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းပါတယ္ ဆရာ။ ဒါေပမယ့္ အေမ တစ္ ေယာက္ရဲ့ စိတ္ေနသေဘာသဘာ၀ ခံစားခ်က္ကို ဆရာတုိ့ေယာက်ာၤးေတြ နားလည္ထားတာေတြနဲ့ ကြဲျပား ေနသလားဆုိတာ စဥ္းစားေနပါတယ္”တဲ့။

ကုလသမဂၢအေထြေထြအတြင္းေရးမႈးခ်ဳပ္ ဦးသန့္ကေတာ့ “ ျမန္မာ့အမ်ဳိးသမီးမ်ား၏အခြင့္အေရးကို ေဒၚျမစိန္ လုိ အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦးကေရးလွ်င္ အသို့လ်င္ မေကာင္းဘဲ ရွိပါအံနည္း”လုိ့ “ေဆာင္းပါး”ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုနဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္မွာ ေရးသားထားပါတယ္။

ဒီေတာ့လဲ အမ်ဳိးသမီးေတြအေၾကာင္း ေရးရမွာ စာေရးသူအေနနဲ့ မ၀ံမရဲျဖစ္ရပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေတာ့ ဗုဒၶ ဘာသာရႈ့ေထာင့္က ေျပာၾကည့္ခ်င္တာဆုိေတာ့ သက္သာရာ ရႏုိင္ေကာင္းတန္ပါရဲ့လုိ့ ထင္မိလုိ့ပါ။

တကယ္ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာမွာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ့အေျခအေနဟာ တစ္မူထူးျခားတယ္လုိ့ ဆုိရမွာပါ။ ဘာ့ေၾကာင့္ လဲဆုိယင္ ျမတ္ဗုဒၶက ဘာသာတရားနဲ့ပတ္သက္တဲ့ဘ၀မွာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ပါ၀င္ခြင့္ အျပည့္ အ၀ေပးထားပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶဟာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအတြက္ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ကုိေပးတဲ့ ပထမဆုံးေသာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶမတုိင္းမီ အမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ့တာ၀န္ဟာ မီးဖုိေခ်ာင္ထဲမွာသာ ကန့္သတ္ ခံထားရတာပါ။ ဘုရားေက်ာင္းမ်ားကုိ ၀င္ခြင့္ရဖုိ့နဲ့ ဘာသာေရးက်မ္းဂန္မ်ားကို ရြတ္ဆုိဖုိ့ကုိေတာင္ အမ်ဳိးသမီး မ်ားကုိ ခြင့္ျပဳခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျမတ္ဗုဒၶေခတ္အတြင္း လူမႈအဖြဲ့အစည္းအတြင္းမွာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ့ အေန အထားဟာ အလြန္နိမ့္က်တယ္လုိ့ ဆုိရမွာပါ။

ဒီကေန့ အိႏၵိယ လူ့အဖြဲ့အစည္းအတြင္းမွာ အဲဒီစနစ္ရဲ့အၾကြင္းအက်န္စနစ္လုိ့ ဆုိမလား မသိ။ ဒီဘုံေဘမွာဆုိ ယင္ ပညာတတ္အမ်ဳိးသမီး ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ တကၠသုိလ္၊ ေကာလိပ္၊ ကုမၼဏီ စသျဖင့္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားမွာ ေနရာယူထားတာ ေတြ့ရပါတယ္။ ဘြဲ့ေတြ ယူထားတာကလည္း သုံးေလးဘြဲ့မ်ားေတာင္ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေယာက်ၤားတစ္ေယာက္ကို လက္ထပ္ယူတာၾကေတာ့ တစ္မူထူးျခားေနပါတယ္။ အိႏၵိယသတင္းစာ မွာေတာ့ ေန့တုိင္း သတင္းတစ္ခုအျဖစ္ ပါေနတာကေတာ့ အမ်ဳိးသမီးက သူ့ရဲ့အသက္၊ ပညာ၊ မ်ဳိးရုိး၊ ဘာသာ စသျဖင့္ ေၾကျငာထားျပီး သူလက္ထပ္ယူမယ့္အမ်ဳိးသားျဖစ္သူရဲ့ အရည္အခ်င္းကုိလည္း အသက္၊ ပညာ၊ မ်ဳိးရုိး၊ ဘာသာ စသျဖင့္ ေၾကျငာထားပါတယ္။ ရံခါလဲ ဓာတ္ပုံနဲ့ပါ။

ဒီေနရာမွာ သူငယ္ခ်င္းမ်ားရဲ့ အေတြ့အၾကဳံကုိ ေျပာခ်င္ပါေသးတယ္။ အိႏၵိယဆုိတာက ဘာသာမ်ဳိးစုံရွိတဲ့ ႏုိင္ငံ ပါ။ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္မ်ားနဲ့ပတ္သက္လုိ့ အျခားေထရ၀ါဒႏုိင္ငံက ရဟန္းေတာ္ေတြထက္ ဒလုိင္းလားမား က အိႏၵိယမွာ ပုိလုိ့ေက်ာ္ၾကားတာဆုိေတာ့ ျမန္မာ့ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိလည္း လားမားေတြလုိ့ပဲ နားလည္းထား တာမ်ားပါတယ္။ ဟိႏၵဴေ၀ါဟာရကေတာ့ ဆာဒူးေတြပါ။ အဲဒီ ဆာဒူးမ်ားျဖစ္တဲ့ ျမန္မာရဟန္းေတာ္သူငယ္ခ်င္း မ်ားကုိ ဂ်ိန္းဘာသာ၀င္တစ္ဦးက ဆြမ္းစားဆုိျပီး သူ့အိမ္ကုိ ပင့္ပါတယ္။ ဒီလုိနဲ့ ၾကြသြားၾကတဲ့အခါ အေဖ ျဖစ္သူက ေျပာရာမွာ - သူ့သမီးကုိ လာဆက္ၾကေပမယ့္ အဆင္မေျပျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒါ အဆင္ေျပေအာင္ ဂါထာမႏၱာန္ ရြတ္ေပးဖုိ့- ဆုိတာပါ။ အဲဒီအမ်ဳိးသမီးက ရုပ္ရည္အသင့္အတင့္ရွိပါတယ္။ ပညာေရးကလည္း ဘြဲ့ တစ္ဘြဲ့ ရထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘြဲ့တစ္ဘြဲ့နဲ့ မလုံေလာက္တဲ့အေၾကာင္းနဲ့ သုံးေလးဦးကို ဆက္သြယ္ခဲ့ေပမယ့္ အဆင္မေျပတဲ့အေၾကာင္းကုိ အေဖျဖစ္သူက ေျပာပါတယ္။ ရြတ္ေပးလုိက္တဲ့ ဂါထာမႏၱာန္ေတြေၾကာင့္ အဆင္ ေျပ မေျပေတာ့ မသိပါ။ သူငယ္ခ်င္းမ်ားကလည္း တာ၀န္ေက်ပြန္ေအာင္ေတာ့ လုပ္ေပးလုိက္ ပါတယ္။

အိႏၵိယမွာ လူပ်ဳိအပ်ဳိသမီးရည္းစား လက္ထပ္ယူၾကတာေတြ မရွိတာေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီလုိ အမ်ဳိး သမီးက အမ်ဳိးသားေယာက်ၤားကို ၀ယ္ယူတာဟာ အစဥ္အလာျဖစ္ေနပါေသးတယ္။ တကၠသုိလ္က ဆရာမၾကီး ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း အဲသလုိပါပဲ။ ဒီႏုိင္ငံမွာေတာ့ အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ ပုိလုိ့မ်ား ပညာကုိ သင္ေန ရသလား ဆုိတာပါ။ ဒါကေတာ့ လက္ရွိအိႏၵိယ၊ ဘုံေဘရဲ့ အေျခအေနေလးေတြပါ။

အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို ဒီလြတ္လပ္မႈကုိ ေပးတဲ့အခါ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေခတ္စားေန ေရပန္းစားေနတဲ့ ၾသဇာရွိတဲ့ ေရွးရုိး၀ါဒီမ်ားက ျမတ္ဗုဒၶကုိ ေ၀ဖန္ၾကပါတယ္။ ျမင့္ျမတ္တဲ့အဖြဲ့အစည္းထဲကုိ ၀င္ဖုိ့ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို ခြင့္ျပဳ ခဲ့တဲ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ့အေျပာင္းအလဲဟာ အခ်ိန္မ်ားစြာအတြက္ အလြန္အမင္းဆန္းသစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဘ၀နဲ့ပတ္သက္တဲ့ ဘာသာေရးနည္းလမ္းေတြမွာ အရဟတၱဖုိလ္ရရွိျခင္းျဖင့္ အျမင့္မားဆုံးအေျခ အေနကုိ ရရွိဖုိ့နဲ့ ေယာက်ၤားေတြလုိ စြမ္းရည္ရွိတယ္ဆုိတာကုိ သူတုိ့ကိုယ္တုိင္သက္ေသျပႏုိင္ဖုိ့အတြက္ အမ်ဳိး သမီးမ်ားကုိ ခြင့္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ကမၻာ့သမုိင္းမွာ ပထမဆုံးအၾကိမ္ ဒီလုိ လြတ္လပ္မႈကုိ ေပးတဲ့အတြက္၊ အသက္ ရွင္ေနထုိင္တဲ့ဘ၀တစ္ခုအတြင္း စစ္မွန္တဲ့ ဘာသာေရးနည္းလမ္းေတြကို ျပသတဲ့အတြက္ ျမတ္ဗုဒၶကုိ ေက်းဇူး တင္ရမွာပါ။

ျမတ္ဗုဒၶေခတ္အတြင္း အမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ့ အေျခအေနအတြက္ မာရ္နတ္ရဲ့စကားလုံးမ်ားဟာ ဥပမာတစ္ခုအျဖစ္ ျပဆုိႏုိင္ပါတယ္။ “ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတုိ့သာ ရႏုိင္တဲ့ ျမင့္ျမတ္မႈကုိ လက္ႏွစ္သစ္မွ်သာရွိတဲ့ ပညာနဲ့ ့ ျမင့္ျမတ္မႈကုိ ရရွိဖုိ့ရန္ အမ်ဳိးသမီးအတြက္ ေမ်ာ္လင့္ႏုိင္မည္မဟုတ္” ဆုိတာပါ။
ဒီစကားကုိ အေျပာခံရတဲ့ ဘိကၡဳနီမဟာ မာရ္နတ္ကုိ အခုလုိ ျပန္လည္၍ ေျပာဆုိခဲ့တာပါ။“ ပညာျဖင့္ ေကာင္းစြာ တည္ေဆာက္ထားျပီး တရားကုိေကာင္းစြာျမင္တဲ့ တစ္စုံတစ္ေယာက္အတြက္ မိန္းမျဖစ္ျခင္း၏ အခ်က္က ျခားနားမႈကုိ ျပဳလုပ္ႏုိင္ပါသလား?”ဆုိတာပါ။ ဒါကုိေတာ့ မာရသံယုတ္၊ ေသာမာသုတ္မွာ ေတြ့ႏုိင္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ဒီလုိပါ။ ဘုရင္ေကာသလဟာ သူရဲ့မိဖုရားမလႅိကာက မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ကုိ ေမြးဖြါး တယ္ဆုိတာကုိ ၾကားရတဲ့အခါ အလြန္စိတ္မခ်မ္းမသာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါကုိ သိတဲ့ ျမတ္ဗုဒၶက ဘုရင္ကုိ ေအာက္ ပါအတုိင္း မိန့္ဆုိခဲ့ပါတယ္။
“ အုိ ဘုရင္မင္းျမတ္! သမီးငယ္ကုိ ျပဳစုလုပ္ေက်ြးပါ။ ပညာရွိ၍ အက်င့္သီလျပည့္စုံတဲ့၊ ေယာကၡမကို နတ္ကဲ့သုိ ရုိေသျပီး လင္ကုိသစၥာရွိစြာလုပ္ေက်ြးျပဳစုတဲ့ အခ်ဳိ့အမ်ဳိးသမီးမ်ားဟာ ျမင့္ျမတ္သူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
မင္းၾကီး! အဲဒီအမ်ဳိးသမီးမ်ဳိးက သားေယာက်ၤားေလးကို ေမြးဖြားမယ္ဆုိယင္ ဒီအမ်ဳိးသမီးေကာင္းရဲ့ သားဟာ ရဲရင့္မယ္၊ တုိင္းျပည္ကိုလည္း အုပ္ခ်ဳပ္လမ္းညြန္ႏုိင္လိမ့္မယ္”။
ဒါက သံယုတၱနိကာယ္၊ ေကာသလသံယုတ္၊ မလႅိကာသုတ္မွာပါ။ ဒီမိန့္ဆုိခ်က္အရ ေယာက်ၤားမ်ားသာ ေလာကမွာတန္ဖုိးရွိတာမဟုတ္ပါ။ အမ်ဳိးသမီးမ်ား လည္းပဲ ေလာကရဲ့ အဖုိးတန္မ်ားအျဖစ္ ျမတ္ဗုဒၶက အတည္ျပဳခဲ့တာပါ။

ယေန့ေခတ္မွာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ေတြက သူတုိ့ရဲ့ဘာသာဟာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကုိ တူညီတဲ့အခြင့္ အေရး ကိုေပးၾကတယ္လုိ့ ဆုိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ လူ့အဖြဲ့အစည္းမ်ားစြာမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ့အေျခအေနကုိ ေလ့လာၾကည့္လ်င္ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ အျပည့္အ၀မရရွိေသးပါဘူး။ အသီးသီးေသာနယ္ပယ္မွာ ခြဲျခားဆက္ဆံခံေနရပါတယ္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာနယ္ပယ္မွာ နဳညံ့သိမ္ေမြ့တဲ့ပုံစံျဖင့္ အလြဲသုံး စားျပဳျခင္း ခံေနရပါတယ္။ အေနာက္ကမၻာမ်ားမွာေတာင္ အမ်ဳိးသမီးမဲေပးခြင့္ရရွိေရး လႈပ္ရွားသူမ်ားဟာ သူတုိ့ရဲ့ အခြင့္အေရးအတြက္ ခက္ခက္ခဲခဲ ေတာင္းဆုိတုိက္ခုိက္ယူၾကရတာပါ။

ဒါနဲ့ပတ္သက္လုိ့ ကိုယ့္နဲ့လက္လွမ္းမိတဲ့ ဘေလာ့ေတြထဲက အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရး ဆုိင္ရာေတြကို ရွာေဖြ ၾကည့္တဲ့အခါ ေတြ့ရွိရတာက ဒီလုိပါ။ အေမရိကန္မွာ ၁၈၄၈-ခုႏွစ္မွာ အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရးလႈပ္ရွားမႈစတင္ျပီး ၁၉၂၀-ခုႏွစ္မွာ မဲေပးပိုင္ခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။ ဒိန္းမတ္ႏုိင္ငံမွာ ၁၇၈၉-ခုနွစ္မွာ အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရး လႈပ္ရွားမႈ စတင္ျပီး ၁၉၀၃-ခုႏွစ္မွာ မဲေပးပုိင္ခြင့္ ရေပမယ့္ ၁၉၁၅-ခုနွစ္မွ အျပည့္အ၀ မဲေပးပုိင္ခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။ တရုတ္မွာ ၂၀-ရာစုႏွစ္အေစာပုိင္းကာလက အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရးလႈပ္ရွားမႈစတင္ျပီး ၁၉၅၀-ခုႏွစ္မွာ အမ်ဳိးသားအမ်ဳိး သမီး တန္းတူညီမွ်အခြင့္အေရး ရရွိခဲ့ပါတယ္။ ေတာင္အာဖရိကမွာ ၁၉၁၂-ခုႏွစ္ေလာက္မွာ အမ်ဳိးသမီးအခြင့္ အေရးလႈပ္ရွားမႈစတင္ျပီး ၁၉၉၅-ခုႏွစ္ က်ားမတန္းတူ ညီမွ်တဲ့ အခြင့္အေရး ရရွိခဲ့ပါတယ္။ ၁၈၄၈-ခုႏွစ္ ပထမ အၾကိမ္အမ်ဳိးသမီညီလာခံကုိ နယူးေယာက္ျမဳိ့မွာ က်င္းပတယ္လုိ့ ဆုိပါတယ္။

ကမၻာ့ကုလသမဂၢက ၁၉၇၅-ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၈-ရက္ေန့မွာ ႏုိင္ငံတကာအမ်ဳိးသမီးမ်ားေန့အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားပါ တယ္။ အဲဒီေနာက္ အမ်ဳိးသမီးညီလာခံကုိ ၁၉၇၅-ခုႏွစ္ (မကၠဆီကုိ)၊ ၁၉၈၀-ခုႏွစ္(ကိုပင္ေဟဂင္)၊ ၁၉၈၅-ခုႏွစ္(ကင္ညာ)၊ ၁၉၉၅-ခုနွစ္(တရုတ္)မွာ က်င္းပခဲ့ၾကပါတယ္။ အျပည့္အစုံၾကည့္လုိသူမ်ားအတြက္ http://www.un.org/womenwatch/feature/iwd/history.htmlနဲ့ http://khinmamamyo.blogspot.com/ မွာ ၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။

ဗုဒၶဘာသာအလုိအရ နိမ့္က်သူအျဖစ္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကုိ သေဘာထားျခင္းဟာ တရားမွ်တျခင္း မရွိပါဘူး။ ျမတ္ဗုဒၶ ကုိယ္တုိင္ပင္ ဘ၀သံသရာမ်ားစြာမွာ တစ္ခုေသာအခုိက္အတံ့အတြင္း အမ်ဳိးသမီးအျဖစ္ ေမြးဖြါးခဲ့ရ ဦးမွာပါ။ အဲဒီဘ၀ေတြမွာ အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္အျဖစ္နဲ့ေတာင္ ျမင့္ျမတ္ေသာ အရည္အေသြးမ်ားကို တုိးတက္ေစခဲ့တာ ျဖစ္မွာပါ။ အဲဒီလုိ ဘ၀ေတြ တစ္ဆင့္ျပီးတစ္ဆင့္ ေျပာင္းလဲလာျပီးေနာက္မွသာ ဘုရားအျဖစ္ ဒါမွမဟုတ္ သဗၺညဳတညဏ္ရွင္အျဖစ္ ရရွိခဲ့တာပါ။

ဒီေနရာမွာ သတိရမိတာတစ္ခုကုိ ေျပာၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ ဂုဏ္သိကၡာရွိနာမည္ၾကီး အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္က “ လူတုိင္း ၾကဳိးစားယင္ ဘုရားျဖစ္နုိင္ပါတယ္” ဆုိတဲ့ စကားကုိ ေျပာခ့ဲမိလုိ့ မဟာဖို၀ါဒ အားေကာင္းသူမ်ားက “ အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္က ဘုရားျဖစ္ပုိင္ခြင့္မရွိဘူး” လုိ့ အေတာ္ကေလး အျငင္းအခုံ ျဖစ္လုိက္ပါေသးတယ္။ ဗုဒၶက်မ္းဂန္မ်ားမွာေတာ့ ေယာက်ာၤးေကာ မိန္းမေကာ ဘုရားျဖစ္ပုိင္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီဘုရား ျဖစ္ဖုိ့ အတြက္ လမ္းခုလတ္မွာ ေလွ်ာက္လွမ္းရမဲ့လမ္းကေတာ့ အေႏွးအျမန္ ကြာျခားႏုိင္သလုိ ေပးဆပ္ရတဲ့ တန္ဖုိး ခ်င္းလည္ တူခ်င္မွတူမွာပါ။ ဥပမာဆုိၾကပါစုိ့ အမ်ဳိးသမီးျဖစ္သူက “အမ်ဳိးသားတစ္ေယာက္ဘ၀ အျဖစ္” ရရွိဖုိ့ ေရွးဦးစြာ ဆုေတာင္းျခင္းမ်ဳိး စသျဖင့္ပါ။ ထူးျခားတာက ျမတ္ဗုဒၶဟာ အမ်ဳိးသားပဲျဖစ္ျဖစ္ အမ်ဳိးသမီးပဲျဖစ္ျဖစ္ လူသားရဲ့ ရပုိင္ခြင့္ အခြင့္အေရးကုိ ပိတ္ဆုိ့မထားဘူးဆုိတာပါပဲ။

ဗုဒၶမိန့္ခဲ့တဲ့ “ ငါဘုရားဟာ လမ္းညြန္သူ” ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ စကားအတုိင္းပါပဲ။ ျမတ္ဗုဒၶဟာ လမ္းညြန္သူသာ ျဖစ္ ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမတ္ဗုဒၶဟာ ဒီေနရာမွာ ဘယ္လုိ လမ္းညြန္ထားပါသလဲဆုိတာကုိ ရွင္းလင္းစြာ သိျမင္ဖုိ့ၾက ေတာ့ စာေရးသူတုိ့ရဲ့ တာ၀န္၀တၱရားအျဖစ္ နားလည္ခံယူထားမိျခင္းပါ။

ေကာင္းေသာလာျခင္းပါ မိတ္ေဆြ

သင့္အေတြး သင့္အျမင္